
Něžné vlny jsou zasazeny do dob před sametovou revolucí (jak
originální, že?). Nesmělý mladík Vojta se zamiloval do své spolužačky Ely,
talentované akvabely, které se v osudovém listopadu 89 otevírá možnost vycestovat
za hranice. Příležitost k poslednímu setkání před věčným odloučením přichází
přesně sedmnáctého – a co nastane potom, už každý snadno domyslí. Námět až
naivně jednoduchý, ovšem jistý potenciál v něm bezesporu ukryt je. Filmařům
se jej ale objevit nepodařilo, a to hned z několika důvodů.
Pro ten první nemusíte chodit příliš daleko. Stačí se
podívat na strukturu příběhu: výše popisovaná zápletka, na níž distributor láká
i v oficiálním nástinu, se odehrává až v posledních dvaceti minutách.
Zodpovědět na otázku, co se děje předtím, je (čímž se dostáváme k důvodu číslo
dvě) až moc jednoduché – v různých sekvencích se opakují scény, jež průměrný
český divák moc dobře zná; ať už to je socialistický tělocvikář v barevné teplákové
soupravě nebo „humorné“ připomenutí sovětské cenzury při jaderné havárii v Černobylu.
Pořád stejná písnička, na níž však určitá část společnosti stále slyší.

Času hledat mouchy bylo prostě moc. Vejdělek chtěl coby
scénárista i režisér v jedné osobě dle svých slov návštěvníky kina soustavně
bavit, čehož plánoval dosáhnout replikami vtipných situací, jež se opravdu
udály. Copak o to, vtip v nich možná vězel. Přenesení reálného života do
obrazu ještě jakási měřítka snese, jenže transformace slova do scénáře víceméně
jenom vázla. A tak při sledování produktu tasím namísto „trvalého úsměvu“, o
němž autor v médiích básnil, spíše pousmání trpké. Nevylučuji, že někdo –
a významným kritériem zřejmě bude věk – si nad Něžnými vlnami ustele peřinu
dobrého, byť prostého humoru (proti gustu žádný dišputát…) a typické
filmové oddechovky, nicméně střízlivým očím a uším nemůže ujít, že vtip se na
plátně povedl až podezřele zřídka.
Žádné komentáře:
Okomentovat