neděle 23. prosince 2012

Chytrý animák


Nemusí vám být osm let, abyste toužili na nějakou tu chvilku ponořit se do svého vlastního světa; do prostředí plného rozmanité fantazie, mírně zkrášlených představ a upravených realit. Jen tak pro radost, pro vlastní potěšení a pro pocit uspokojení. Takovou psychickou léčbou projde čas od času každý, někdo častěji a dokonaleji, jiný zřídka a povrchně. Přestože je v podobném „mini-světě“ většinou vše černobílé a občas i nemastné a neslané, stejně krátká exkurze potěší. Jednu podívanou stejného druhu připravil i režisér Rich Moore v animovaném trháku Raubíř Ralf. Povedlo se mu vytvořit skvělý film – odehrávající se v drobném, ale nesmírně zajímavém a chytře promyšleném světě herních automatů.

Hlavní hrdina Ralf je typický záporák. Na rozdíl od dalších negativních postav však nevykrádá banky ani neplodí nemanželské děti; ke statusu toho špatného mu postačuje jeho každodenní práce. V herním automatu Fix-It Felix (tedy Oprav to, Felixi) vždy s vervou rozbije postavený dům, který po něm musí pracně opravit postavička Felix, ovládaná oním mladým stvořením stojícím před konzolí. Všechny vavříny, medaile a pochvalná gesta tak logicky sbírá právě Felix, což se Ralfovi příliš nelíbí. Proto se vydává na dobrodružnou výpravu do dalších her a v jejich prostředích se snaží získat ocenění a obdivná plácání po ramenou. Během devadesáti čtyř minut se několikrát zdá, že se vysněné odměny dočká – jenže pokaždé mu do toho „něco skočí“. A tak musí bojovat až do úplného konce. Happy end se přesto koná a Ralf se z něj neraduje sám, nýbrž s kamarádkou Vanellope, které tím vlastně také zachránil krk.

Dle výše popsaného příběhu můžete usoudit, jak moc je zvláštní zápletka. Nic extra. Vše ale vynahrazuje excelentní zpracování a zasazení do světa skutečně existujících her. Já osobně nepatřím mezi milovníky konzolí různých druhů (po pravdě řečeno jsem nerozpoznal ani jeden název videohry); přesto mi neunikl nádech nostalgie, s jakou jsou všechny virtuality prezentovány. Důmyslný svět, v rámci něhož mohly postavičky po zavírací době přecházet mezi svými zaměstnáními a prožívat různorodá trápení, vás vskutku ohromí a nenechá přemýšlet nad tím, jestli by se tohle a tamto dalo udělat lépe či jinak.

Nápad a prostředí v Raubíři Ralfovi jednoduše dělají víc než polovinu úspěchu. Diváckou náladu zvednou i hlášky hlavních postav. Jsou absurdní a svým způsobem dětinské – právě proto však vyvolají na tvářích diváků lehký úsměv podkreslený dávkou ironie. Onen úsměv a potěšení vydrží i při sledování product placementových vložek – sušenky Oreo v roli strážců hradu, kakao Nesquik jako hnědé lepkavé jezero nebo dietní coca-cola tvořící v kombinaci s mentoskami explodující sopku. Sice jde o klasickou reklamu; nicméně ta díky vcelku úsměvnému a komickému zakomponování do děje dodává potřebnou šťávu.


Zmínku si neodpustím ani směrem k českému dabingu. Ten domácím tvůrcům víceméně vyšel, z normálu vybočovala pouze Veronika Žilková, která propůjčila svůj hlas dívčí hrdince Vanellope. Jakkoliv vynikající herečkou může Žilková být, rádoby roztomilý hlas v Raubíři Ralfovi spíše působil, jako by jí někdo na boky přilepil husí křídla, držel pistoli u hlavy a nutil ji napodobovat tóny opeřence. Možná jde jen o můj laický dojem – každopádně především laici do kin chodí. Dabing prostě udělal na kontě disneyovského snímku drobnou kaňku. Ve všem ostatním je Raubíř Ralf velmi kvalitní film – a rovněž i nesmírně chytré dílo. Nejedná se totiž o směsici toho „nejdětštějšího“ z širokého okolí, která má přinést nejvyšší tržby a hysterickou hladovost nejmenších diváků. Zápletka a hlavně prostředí snesou měřítka animáku, na nějž rádi přijdou diváci různých věkových kategorií. A takové obveselení se teď před Vánoci hodí všem.

Žádné komentáře:

Okomentovat