úterý 13. května 2014

BARCELONA 2014 - Den 1: Energie sbalená na cesty

Z hlediska energetického stavu organismu jsou dny a dny. V některých z nich o vás únava ani nezavadí a máte pocit, že prorazit zeď hlavou je zhruba stejně snadné jako koupit si chleba. Jiné, mnohem nepříjemnější dnové vás ovšem obalí štiplavým odérem a udělat tři kroky za sebou si žádá obrovské přemáhání. Právě druhý případ jsem si dnes vyzkoušel na vlastní kůži. Nohy ztěžkly, pusa zívala na plné obrátky a cukry tak nějak došly. Už první ze šesti dnů poznávání druhého největšího španělského města Barcelony mě málem zdolal – ale záchrana, zaplaťpánbůh, přišla včas…

První kilojouly z útrob mého těla odebral sedmihodinový cestovní maraton. Ze všech známých procedur (počínaje odbavovací a konče orientační) vybírám přepravu rychlovlakem z barcelonského letiště do centra katalánské metropole. Nesmírnou výhodou pro dorazivší turisty je časová výhodnost tohoto spojení, ve vagónu strávíte pouhých devatenáct minut. Jenže pokud máte smůlu (třeba jako já), stejnou dobu si počkáte jen na příjezd soupravy do stanice. Inu, peníze jsou peníze a při plánování provozu pravděpodobně dostala přednost efektivita před pohodlností pasažérů.

Že bych nějakou jó pohodlnost čekal od našeho ubytovacího zařízení, se taky dvakrát tvrdit nedá. První kontakt však proběhl vcelku hladce. Na vřelá objetí, či dokonce nějaké erotické souznění sice nedošlo; náš vztah bude spíše připomínat manželství po třiceti letech. Občas se na sebe s hostelem Alberguinn zle zamračíme, drobnou hádku taky vyloučit nelze, ale hlavní parametr – přežít – takřka s lusknutím prstu splníme. Jen pevně věřím, že na konci naší symbiózy nenatáhnu nohy v rakvi, ale na domovském lůžku.

Významným plusovým bodem zajisté jeví se býti poloha hostelu. Pár minut chůze od mého bydliště pro následujících šest dní se nachází dopravní uzel Sants, odkud se dostanete snad úplně všude; vyjma Tramtárie a Kardašovy Řečice. I když, možná i tam; s těmito destinacemi zatím jaksi nemám potřebné zkušenosti. Plaza de Catalunya nicméně v dosahu terminálu (konkrétně linky L1 zdejší podzemky) leží stoprocentně.

První kroky v rámci tohoto obrovského prostranství nás zavedly mezi dvě fontány, které chrlí litry vody, a aby jim snad nebylo smutno, dohlíží na ně hned několikero pozoruhodných soch. Kromě umění nabízí Náměstí Katalánska rovněž metry čtvereční zeleně nebo plochu pokrytou jedinečnou mozaikovou dlažbou. O pár desítek let později než krásné památky svůj prostor obsadila komerce. V okolních historických budovách tak našly svá sídla kupříkladu španělské banky, dráhy, několik hotelů anebo známý obchodní dům El Corte Inglés.

Opravdovým fanynkám a fanouškům (pakliže si někteří muži libují v pravidelném snižování objemu svých peněženek) utrácení budiž doporučeno přesunout se o kousek níže, blíže k Baleárskému moři. Tisíc tři sta metrů dlouhá třída Rambla spojuje dost možná nejdůležitější místní náměstí s pobřežím a nezklame snad žádného jedince, bažícího po naplnění nákupní tašky měkkým či ještě měkčím zbožím. Vážně netuším, jestli tady ceny rostou zleva doprava, ze shora dolů, ze severu na jih či od západu na východ.

Jenže hřešit se má a na cestách zvlášť. Hladina únavy nebezpečně vzrostla, a když hodiny ukazovaly něco po deváté, začala si o snížení říkat dost výrazně. A ruku na srdce, ať už si o hnědém nápoji s červenou etiketou myslíme cokoli, řada z nás se o něj ve stavech energetické nouze ráda opře. Alespoň v životě mé skromné maličkosti čas od času nastanou chvíle, kdy ke štěstí opravdu stačí jen třetinková plechovka. Protentokrát jsem do košíku ještě přidal vynikající čerstvou bagetu, jíž zdejší regály doslova přetékají – není divu, že svět ihned nasadil usměvavější emotikon. (Jako další kulinářský zážitek bych označil klobásku chorizo, která v chuťových pohárcích zanechá nezapomenutelné vzpomínky; nezbývá než vřele doporučit.)

A pak, posilněn a vybaven, nastal čas na vzdělávání v oblasti rejdařství. První možnost prohlédnout si zdejší přístav se mi nabídla už při odpoledním přistání, kdy se Airbus A319 Českých aerolinií doslova dotýkal kapitánských můstků, více či méně naplněných kontejnerů a obrovských, mrštných jeřábů. Ale zdejší marina se nenese jen ve znaku nákladní dopravy; parkují tu i luxusní plachetnice, vyhlídkové lodě a historické kousky.

Člověk až litoval, že se k vlnám dostal až v pozdně večerních hodinách, kdy alespoň minimální viditelnost zajišťovalo pouze přilehlé obchodní centrum. Ano, slyšíte správně. Nejen mola a rampy patří do základního vybavení devátého nejvytíženějšího evropského přístaviště. Za více než dvě tisícovky let, kdy se plní jeho kronika, se stačilo vytvořit komplexní obchodně-průmyslové centrum, na které dohlíží námořník - sportovně řečeno - světové extratřídy.

Vždyť kdo jiný než Kryštof Kolumbus může s velitelskou grimasou kontrolovat tisíce cestujících a tuny nákladu, které se zde ročně protočí. Jeho památník je vztyčen na samém konci několikrát zmíněné třídy Rambla a uchvátí svojí monumentální výškou. Šedesát metrů nad okolním povrchem spokojeně postává objevitel Ameriky (nefouká tam na něj?) a, podržte se, ukazuje někam směrem na Afriku. Právě tato geografická nedokonalost někdy poslouží k pobavení místních; těžko však říci, zdali by to Kryštofovi nějak moc vadilo.

Směr mých myšlenek se pár chvil poté ubíral pro změnu neznámo kam. Lavička na prahu dřevěného mola mě bez sebemenších problémů zlákala přepnout znavené tělo do klidového režimu, něco jako mód Letadlo v mobilních přístrojích. Stále funkční, stále sloužící – ale větších úkolů neschopen. Energie převzatá od coca-coly pomalu prchala do nenávratna, v kostech zbyl jen slabý opar. Síly však z ničeho nic začaly přibývat. Přiválo je moře, sladký vánek proudící do vnitrozemí a drobné kapky deště padající z oblohy. Dobíjím baterky. Na Barcelonu totiž budu potřebovat víc než sto procent.  

Žádné komentáře:

Okomentovat