neděle 18. května 2014

BARCELONA 2014 - Den 5: Konec na vrcholu

K výletům odjakživa patří suvenýry. Obchody u známých památek nepřetržitě pumpují upomínkové předměty a turisté v nich loví to nejhezčí, čím by potěšili rodinné příslušníky a věrné přátele. Taky jsem podlehl a můj kufr při zpáteční cestě bude o něco těžší. Za jeden dáreček, s nímž v sobotu protnu hranice České republiky, ale tak rád nejsem.

Zatoužily po mně totiž bolest v krku a rýma, a jelikož imunita si buď vybírala volno, nebo odskočila na záchod, viry přeskočily hradby tělních dutin jediným svižným hopem. Organismus však proti čerstvé zátěži bacilů nebojoval stávkou (asi nemá dostatečně silného odborového předáka) a umožnil mi rozloučit se s Barcelonou pěkně z výšky. K takovým účelům se hodí vystoupat na Montjuïc, kopec, který se vymyká ze zdejšího terénu a po celém městě snad není místa, odkud by se dal přehlédnout. Zelení pokrytý vrcholek neupoutá pouze svojí výškovou nápadností, ale také několika opravdu atraktivními body.

Tak například v roce 1992 se právě tady odehrála významná část letních olympijských her. Dominantou sportovního parku je hlavní olympijský stadion, jenž poprvé spatřil světlo světa již na konci 30. let minulého století. Kvůli LOH se chátrající obr dočkal o nějakých šest desetiletí později rekonstrukce a navíc se mu narodili i sourozenci – po jeho boku vyrostla dějiště pro basketbalový turnaj (první v historii s účastí hráčů NBA), plavecké soutěže nebo halové sporty.

Estadi Olímpic Lluís Companys, jak zní oficiální název montjuïckého stánku, se od dnešních betonových monster zevnějškem poměrně liší. Řekl bych, že architekti jej koncipovali spíše jako palác sportů a díky věžičkám a dalším zdobným prvkům mu přidali jakousi jedinečnou šarmantnost. Odměněno to bylo pořádáním nejen světových tělovýchovných akcí (finále národního fotbalového poháru, ME v atletice), ale i koncertů – třeba letos v červenci sem přijedou One Direction, a zařadí se tak po bok AC/DC, Rolling Stones nebo Shakiry.

Nevím, jak by to byl ocenil takový Harry Styles, ale Montjuïc je ideálním místem pro fanoušky muzejnictví. Pokud se zajímáte o branky, body a vteřiny, neváhejte s návštěvou Sportovního muzea Joana Antoni Samarancha. Jestli jsou objektem vašeho zájmu pro změnu výkresy a nákresy a navrch si chcete procvičit domýšlivost, pak je připraveno Fundació Joan Miró.

Nečtete-li můj barcelonský deník poprvé, snadno odvodíte, že tato expozice se bude týkat kubistické tvorby. Na svědomí ji má další z velkých katalánských umělců, Joan Miró. Jeho muzeum uchovává kolem 10 000 děl: projít je všechny by bylo nad moje síly, a myslím, že nejsem jediný. Vybírám dvě, jež mě zaujala, a pro úplnost vysvětlím, jak jsem si je vyložil: malba Noční krajina mi připomněla letadlo, z obrazu Úsměv slzy se na vás směje maximálně tak rámeček a brečí pouze návštěvník, zoufale hledající jedno z výše uvedených.

Nebojte se, svět i mé oči jsou v pořádku. Vývoj umění prostě šel v letech Miróova života tudy a nutno podotknout, že to má něco do sebe. Přestože někdy máte takový pocit, opravdový kubismus se fakt nedá tvořit v hodinách výtvarné výchovy ve druhé třídě. Že k fantazii a neprotřelým nápadům nejde dojít jen tak z plezíru, potvrzuje skutečnost, že Miró (stejně jako Picasso) v začátcích své kariéry maloval „obyčejně“.

Výše popsané řádky a jejich závěry však berte s rezervou. Program zájezdu mi nachystal do cesty několik setkání s uměním, a přestože jsem se v každé galerii snažil o jistou porci sebevzdělávání (kterého není nikdy dost) a neodborné dojmy si jednoduše srovnával v hlavě, signály, že by můj vztah k malířství měl nabírat na intenzitě, nějak nedorazily. Možná je to škoda, možná taky ne. Každopádně věřím, že oboustranný respekt bude dostačující.

Předmět balancování nyní přenesme na celý tento týden. Na takovou nostalgickou činnost není poslední dne lepšího místa než právě Montjuïc. Na jeho úplném vrcholu byla kdysi dávno vystavěna vojenská pevnost. Za dobu své existence čelila například Napoleonovým nájezdům; dnes už na ni útočí pouze turisté, kteří ve společnosti jejích teras a zahrad chtějí prozkoumat Barcelonu pěkně z vrchu.

Cestou sem, nejprve lanovkou a pak po svých, potkávám neznámého muže. Jmenuje se Kryštof a ptá se, jak mi tu těch pět dní bylo. Odpovídám:

„Klesáme výš, stoupáme hloubš…“
A je to pravda! Škrábu se na nejvyšší terasu pevnosti a žasnu. Koukám na barcelonský přístav, na Sagradu Familiu. Vzpomínám na radost s nimi spojenou. Zkoumám, kudy se táhne Ramblas. Z jiného úhlu vidím fontány na Plaza de Espanya. Vybavuji si energii, jíž mě litry vody nabily. Někde nalevo musí být Camp Nou. Tam všude jsem byl. Tam to znám. Vzpomínky dlouho zůstanou.


„…jsme tlaková níž a zároveň souš…“
V nedohlednu se skrývá Montserrat. Tlakový problém jsem tam úspěšně zažehal, a tak myslím spíše na tamní klášter, přirozeně zasazený v moc pěkném kousku země. Horská romantika, odhodlaná víra. Symboly života. Takové jsou dojmy.


„…chcem‘, ať to trvá věčně!“
To chcem‘. Krásné město si to zaslouží. Zleva doprava, se vším všudy. Prostě věčně.


Bylo tu jako v písničce. Bylo tu fajn.

Žádné komentáře:

Okomentovat